پلمب مغازه‌ها آخرين راهكار مبارزه با قاچاق نساجي است/ طرح استراتژي توسعه صنعت نساجي به زودي ارايه مي شود

پلمب مغازه‌ها آخرين راهكار مبارزه با قاچاق نساجي است/ طرح استراتژي توسعه صنعت نساجي به زودي ارايه مي شود

1394/10/26 2838 0

پلمب مغازه‌ها آخرين راهكار مبارزه با قاچاق نساجي است/ طرح استراتژي توسعه صنعت نساجي به زودي ارايه مي شود

زمانی که در یک فصل از مد عقب می افتیم، برخی پوشاک را با قیمت پایین و به صورت قاچاق وارد کشور کرده و به صورت برند خارجی در بازار توزیع می کنند در حالی که 95 درصد این محصولات تقلبی هستند و در نهایت به تولید داخلی ضربه خواهند زد.

دبیر انجمن صنفی صنایع نساجی ایران با بیان اینکه مسأله قاچاق باید به طور ریشه‌ای از بین برود، تصریح کرد: به جای اینکه مسأله قاچاق از قسمت انتهایی فرآیند یعنی با پلمب کردن مغازه ها پیگیری شود، این موضوع باید از سرچشمه بررسی و ریشه آن خشکانده شود.
به گزارش واحد رسانه شرکت نمایشگاه های بین المللی استان اصفهان، محمد مهدی رییس زاده در یازدهمین نمایشگاه بین المللی صنعت نساجی (مواد اولیه، ماشین آلات و خدمات وابسته) در محل نمایشگاه های بین المللی استان اصفهان، مهم ترین مشکل صنعت نساجی را موضوع قاچاق دانست و افزود: در این راستا پیگیری های مستمری از طریق وزارت صنعت و معدن در حال انجام است و امیدواریم با انجمن های همگن و انجمن صنایع نساجی ایران این مشکل به صورت ریشه ای حل شود.
وی شروع این حرکت را از بحث قاچاق پتو دانست و افزود: مبحث برندها نیز موضوع مهم دیگری است که با همکاری سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و اتاق اصناف در حال پیگیری و انجام است و در این راستا وزارت صنعت، معدن و تجارت در حال شناسایی و احراز برندهای واقعی و ثبت آن ها است.
دبیر انجمن صنفی صنایع نساجی ایران به قانون رفع موانع تولید اشاره کرد و گفت: حدود 90 تا 95 درصد صنعت نساجی ایران خصوصی است، بنابراین با رفع موانع تولید در شرایط ورود به فضای پساتحریم می توان به توان تولید داخلی و صدور بخشی از محصولات تولیدی به خارج از کشور و همچنین جذب سرمایه گذاری های خارجی امید داشت.
وی خاطرنشان کرد: علی رغم تمام مسایل و تحریم ها، بخش فرش ماشینی و کفپوش صادرات مناسب و حاشیه سود قابل توجهی وجود داشته است. در بخش پوشاک نیز نیازمند فعالیت های فرهنگی و رسانه ای هستیم و در کنار آن باید بحث مد و لباس را نیز جدی گرفت که در این زمینه همکاری هایی با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وجود داشته اما این همکاری ها کافی نیست.
دبیر انجمن صنفی صنایع نساجی ایران، تصریح کرد: زمانی که در یک فصل از مد عقب می افتیم، برخی پوشاک را با قیمت پایین و به صورت قاچاق وارد کشور کرده و به صورت برند خارجی در بازار توزیع می کنند در حالی که 95 درصد این محصولات تقلبی هستند و در نهایت به تولید داخلی ضربه خواهند زد.
وی با بیان اینکه ماهیت صنعت نساجی قاچاق پذیر است، ادامه داد: برگزاری چنین نمایشگاه هایی می تواند به توسعه صنعت نساجی کمک کند.
رییس زاده، اظهار کرد: تا پایان سال 2014، چین، اتحادیه اروپا و هند به ترتیب با میزان 112، 75 و 18 میلیارد دلار صادرات، رتبه های اول تا سوم صادرات نساجی جهان را به خود اختصاص دادند.
وی افزود: اتحادیه اروپا با 83 میلیارد دلار، آمریکا با 28 میلیارد دلار و چین با 20 میلیارد دلار بیشترین وارد کنندگان نساجی دنیا در سال 2014 بوده اند.
دبیر انجمن صنفی صنایع نساجی ایران ادامه داد: در ایران تعداد 9 هزار و 818 واحد صنعتی پوشاک و نساجی وجود دارد که حدود 11 درصد واحدهای صنعتی کشور را شامل می شود. تعداد کل کارگران شاغل مستقیم در صنعت نساجی 288 هزار نفر (حدود 12 درصد کل صنعت) و میزان کل سرمایه گذاری ریالی 77 هزارو 894 میلیارد ریال (حدود پنج درصد کل صنعت) است.
رییس زاده اضافه کرد: ارزش افزوده صنایع نساجی و پوشاک در سال 1390، حدود 18هزار و 340 میلیارد ریال (حدود سه درصد از کل واحدهای صنعتی)، ارزش صادرات صنایع نساجی و پوشاک در سال 93 بدون احتساب رنگ، ماشین آلات و فرش دستباف 660 میلیون دلار، ارزش صادرات صنایع نساجی و پوشاک در سال 1393 با احتساب رنگ، ماشین آلات و فرش دستباف:1.018 میلیارد دلار، ارزش واردات صنایع نساجی و پوشاک در سال 1393 بدون احتساب رنگ و ماشین آلات:1.452 میلیارد دلار و ارزش واردات صنایع نساجی و پوشاک در سال 1393 با احتساب رنگ و ماشین آلات: 2.087 میلیارد دلار بوده است.
دبیر انجمن صنفی صنایع نساجی ایران همچنین اعلام کرد: موضوع تدوین استراتژی توسعه صنعت نساجی در یکی از کمیته های انجمن بررسی و حدود یک سوم از آن تکمیل شده است و در آینده آن را به مراجع مربوط ارایه خواهیم کرد.

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر